خريد بليط هواپيما ايران اير
نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 33
دیروز : 17
افراد آنلاین : 1
همه : 3270
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

هواپيماي بوئينگ 737 (Boeing 737) يك هواپيماي مسافربري نسبتا كوچك، باريك پيكر و تك راهرو است و به بچه بوئينگ معروف است. اين هواپيما كه ساخته ي شركت بوئينگ آمريكا است، در سال ۱۹۶۴ طراحي شد و اولين بار در تاريخ ۹ آوريل سال ۱۹۶۷ به پرواز در آمد. مدل ابتدايي اين هواپيماي كارا و محبوب، طي مدت زمان كوتاهي با مدل طويلتري از اين هواپيما جايگزين شد و يك سال پس از پرواز اوليه با بكارگيري در ناوگان لوفتانزا، به كاربري تجاري رسيد. جالب است بدانيد تاكنون بيش از هفت هزار مورد سفارش ساخت بوئينگ 737 به اين شركت آمريكايي داده شده است كه بيشتر از پنج هزار فروند از آن ساخته و آماده ي تحويل شده است. 

مشخصات كلي هواپيما بوئينگ 737

اين هواپيما داراي دو موتور توربوفن است كه در زير بالها قرار گرفته اند.
فاصله نوك دو بال از هم ۲۸٫۴ متراست، طول آن ۳۰٫۵ متر و ارتفاع ۱۱٫۳ متري دارد. بوئينگ 737، ظرفيت 130 نفر مسافر را دارد و با بيشينه ي سرعت ۸۴/۰ ماخ (۸۹۰ كيلومتر بر ساعت) و محدوده ي پرواز ۴۶۸۸ كيلومتري، يكي از كاراترين هواپيماهاي مسافربري بوئينگ است.

بوئينگ737
انواع مدلهاي هواپيما بوئينگ 737

نسل اول (سري اوليه)

* بوئينگ 737-100: مدل اوليه كه طولي كوتاه داشت و تنها سي فروند آن ساخته شد.
* بوئينگ 737-200: مدل استاندارد با بدنه كوچك.

نسل دوم (سري كلاسيك)

* بوئينگ 737-300: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.
*بوئينگ 737-400: مدل حجيمتر با بدنه كشيدهتر.
* بوئينگ 737-500: مدل داراي بدنه كوتاهتر.

نسل سوم (سري نسل بعدNG )

*بوئينگ 737-600: مدل كوچك برابر با 500-737 با امكانات پيشرفته.
*بوئينگ 737-700: مدل متوسط برابر با 300-737 با امكانات پيشرفته.
*بوئينگ 737-800: داراي موتور قدرتمند، مدل جديدي از سري 400.
*بوئينگ 737-900: بزرگترين هواپيماي 737 كلاسيك با ظرفيت ۱۸۹ مسافر.

نسل چهارم (سري پيشرفته MAX)

* بوئينگ مكس هفت (MAX 7): برگرفته از سري 700 نسل سوم با موتورهاي جديد و طرح جديد بال با بازدهي بيشتر.
*بوئينگ مكس هشت (MAX 8): برگرفته از سري 800 نسل سوم با موتورهاي جديد و طرح جديد بال با بازدهي بيشتر.
*بوئينگ مكس 200 (MAX 200) : نمونه اي از مكس 8 با ظرفيت حمل 200 مسافر.
*بوئينگ مكس نه (MAX 9) : برگرفته از سري 900 نسل سوم با موتورهاي جديد و طرح جديد بال با بازدهي بيشتر.

بوئينگ737 سري مكس
جت تجاري

* BBJ برگرفته از سري 700.
* BBJ2 برگرفته از سري 800.

ناوگان هوايي ايران 

در حال حاضر در ايران سه شركت هواپيمايي كاسپين، آسمان و آتا اير از بوئينگ 737 در ناوگان هوايي خود استفاده مي كنند و ايرلاين هاي سپهران و آوا در تلاش براي اخذ مجوز هاي لازم جهت استفاده از هواپيماهاي وارداتي خود هستند. 

بوئينگ هاي 737 سپهران

EP-FSA (737-5L9)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Maersk Air ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1991انجام داد و 5 سال براي اين ايرلاين پرواز كرد. پس از آن در سال 1996 به شركت هواپيمايي British Airways واگذار شد و بعد از 6 سال پرواز، دوباره در سال 2002 به Maersk Air برگشت. EP-FSA (737-5L9)I تا سال 2010 و قبل از انتقال به شركت اندونزيايي Expressair ، براي چند شركت ديگر نيز پرواز كرد تا اينكه در سال 2013 زمينگير شد.
اين هواپيما درسال 2015 توسط ايرلاين تازهتأسيس سپهران خريداري و با رجيستر PK-TXG به ناوگان هوايي اين شركت ملحق شد اما به دليل وجود برخي از مشكلات تاكنون موفق به اخذ مجوز پرواز از سازمان هواپيمايي كشوري نگرديده است. 

EP-FSB (737-529)
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Sabena ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1991انجام داد و ده سال براي اين ايرلاين پرواز كرد. پس از آن در سال هاي 2001 تا 2011 براي سه شركت اوكرايني و گرجي ديگر پرواز كرد و در نهايت در سال 2011 سال به شركت اندونزيايي Expressair منتقل شد.
اين هواپيما در سال 2015 توسط ايرلاين سپهران خريداري و با رجيستر PK-TXH به ناوگان هوايي اين شركت ملحق شد، اما به دليل وجود برخي از مشكلات تاكنون موفق به اخذ مجوز پرواز از سازمان هواپيمايي كشوري نگرديده است. 

PK-KSM (737-529)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Sabena ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1992انجام داد و 9 سال براي اين ايرلاين پرواز كرد. PK-KSM (737-529)I تا اواخر سال 2001 براي چند شركت اوكرايني و اندونزيايي ديگر نيز پرواز كرد و نهايتا در سال 2015 زمينگير شد.
اين هواپيما در سال 2016 توسط ايرلاين سپهران خريداري و با رجيستر PK-KSM به ناوگان هوايي اين شركت ملحق شد.

PK-TZA (737-33V)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي EasyJet انگليس ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1999انجام داد و 7 سال براي اين ايرلاين پرواز كرد. PK-TZA (737-33V)I از اواخر سال 2006 تا اواسط سال 2012 براي سه شركت نيجريه اي پرواز كرد و نهايتا در سال 2013 به شركت اندونزيايي Expressair منتقل شد.
اين هواپيما در سال2016 توسط ايرلاين سپهران خريداري و با رجيستر PK-TZA به ناوگان هوايي اين شركت ملحق شد. 

بوئينگ هاي 737 كاسپين

EP-CAP (737-4H6)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Malaysia Airline ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1992 انجام داد و تا اوايل سال 2014 وقبل از زمينگير شدن براي اين ايرلاين پرواز كرد.
EP-CAP (737-4H6)I در سال 2014 توسط ايرلاين كاسپين با دو واسطه خريداري و با رجيستر T7-AWB به كشور وارد شد و پس از تغيير رجيستري آن به EP-CAP در سال 2015، پروازهاي خود را در اين شركت آغاز كرد.

EP-CAR (737-4H6)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Malaysia Airlines ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1992انجام داد و تا اوايل سال 2014 و قبل از زمينگير شدن براي اين ايرلاين پرواز كرد.
EP-CAR (737-4H6)I در سال 2014 توسط ايرلاين كاسپين خريداري و با رجيستر T7-AWA وارد كشور شد و پس از تغيير رجيستري آن به EP-CAR در سال 2015، پروازهاي خود را در اين شركت آغاز كرد.

EP-CAQ (737-4H6)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Malaysia Airlines ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1993انجام داد و تا اوايل سال 2014 وقبل از زمينگير شدن براي اين ايرلاين پرواز كرد. 
EP-CAQ (737-4H6)I درسال 2014توسط ايرلاين كاسپين خريداري و با رجيستر T7-AWC وارد كشور شد و پس از تغيير رجيستري آن به EP-CAQ درماه مارس سال 2016، پس از يك وقفه ي شانزده ماهه، پروازهاي خود را در اين شركت آغاز كرد.

UR-COK (737-31S)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Deutsche BA ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1997انجام داد و تا سال 2010 براي چند ايرلاين اروپايي و هندي پرواز كرد. سپس در سال 2010 به شركت ليتوانيايي Small Planet Airlines انتقال يافت و تا ماه اكتبر سال 2015 براي اين ايرلاين پرواز كرد.
UR-COK (737-31S)I در سال 2015توسط ايرلاين كاسپين و به واسطه ي شركت اوكرايني Dart خريداري و با رجيستر UR-COK وارد كشور شد.
با اينكه پروازهاي اين بوئينگ به سرعت عملياتي شد اما متاسفانه چند روز بعد از نخستين پرواز، پس از تيكآف به مقصد مشهد، موتور شماره دو خود را از دست داد و مجبور به فرود در مهرآباد شد وپس از پنج روز زمينگيري موفق به از سرگيري مجدد پروازهاي خود شد

بوئينگ هاي 737 آسمان

EP-APP (737-4H6)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Malaysia Airlines ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1992انجام داد و تا اوايل سال 2014 وقبل از زمينگير شدن براي اين ايرلاين پرواز كرد.
EP-APP (737-4H6)I درسال 2014توسط ايرلاين كاسپين خريداري و با رجيستر T7-AWD وارد كشور شد، سپس در سال 2015 ايرلاين آسمان آن را از كاسپين خريداري كرد و رجيستر آن را به EP-APP تغيير داد.
اين هواپيما درسال 1394پس از موفقيت در تست پرواز، عملياتي شد.

EP-APO (737-4H6)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Malaysia Airlines ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1992انجام داد و تا اوايل سال 2014 و قبل از زمينگير شدن براي اين ايرلاين پرواز كرد.
EP-APO (737-4H6)I در سال 2015 توسط ايرلاين كاسپين خريداري و با رجيستر T7-AWE وارد كشور شد، سپس در سال 2015 ايرلاين آسمان آن را از كاسپين خريداري كرد و رجيستر آن را به EP-APO تغيير داد.
اين هواپيما درسال 1394پس از موفقيت در تست پرواز، عملياتي شد.

بوئينگ هاي 737 آتا

EP-TAF (737-332)I
اين هواپيما كه به سفارش شركت هواپيمايي Delta Air Lines ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1993 انجام داد و يك سال بعد به شركت هواپيمايي Turkmenistan Airlines انتقال يافت و تا ماه اكتبر سال 2014 و قبل از زمينگير شدن با رجيستر EZ-A003 براي اين ايرلاين پرواز كرد. EP-TAF (737-332)I در سال 2015 توسط ايرلاين آتا خريداري و وارد كشورشد.

UR-CON (737-5L9)I
اين هواپيما كه با شماره سريال 28997 ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1998انجام داد و بعد از يك ماه به شركت هواپيمايي Maersk Air تحويل داده شد. اين هواپيما پس از شش سال پرواز براي اين ايرلاين، به شركت هاي هواپيمايي CSA و Estonian Air انتقال يافت و براي اين ايرلاين ها نيز به ترتيب سه و شش سال پرواز كرد و از اواخر سال 2013 تا اواخر سال 2015 در خدمت شركت هواپيمايي روسي Aurora بود. 
UR-CON (737-5L9)I در سال 2016 توسط ايرلاين آتا و به واسطه ي شركت اوكرايني Dart خريداري و وارد كشورشد.

بوئينگ هاي 737 آوا

Boeing 737-3Q8I
اين هواپيما كه با شماره سريال 24699 ساخته شده است، 9 سال براي ايرلاين اندونزيايي Garuda پرواز كرد. سپس به شركت هواپيمايي British World Airways انتقال يافت و تا سال 2002 براي اين ايرلاين پرواز كرد. Boeing 737-3Q8I از سال 2002 تا سال 2013 و قبل از زمينگير شدن براي چند شركت هواپيمايي انگليسي، تركي و اوكرايني نيز پرواز كرد.
اين هواپيما در سال 2016 توسط ايرلاين تازه تأسيس آوا كه جايگزين شركت ساها شده است، خريداري و وارد كشور شد اما تاكنون در فرودگاه مهرآباد پارك است و عملياتي نگرديده است.

Boeing 737-31SI
اين هواپيما كه با شماره سريال 29056 ساخته شده است، اولين پرواز خود را در سال 1997 انجام داد. سپس در حدود 5 سال براي شركت هواپيمايي آلماني Deutsche BA پرواز كرد و بعد از آن به ايرلاين Fly-DBA، يكي ديگر از ايرلاين هاي آلماني انتقال يافت. بعدها در سال 2003 به ايرلاين هندي Air Sahara واگذار شد و تا سال 2006 براي اين ايرلاين خدمت كرد.
Boeing 737-31SI از سال 2003 تا اواسط سال 2011 با رجيستر EI-DOH براي ايرلاين هاي ايتاليايي Air One و Air Italy پرواز كرد و از سال 2011 تا 2015 در اجاره ي ايرلاين روسي Transaero Airlines بود و چند ماهي نيز در قسمتي از فرودگاه استانبول پارك بود.
اين هواپيما در سال 2016 توسط ايرلاين تازه تأسيس آوا خريداري و وارد كشور شد.

در آخر جالب است بدانيد سالها پيش، هنگام حمله ي آمريكا به عراق، دولت اين كشور براي حفظ هواپيماهاي نظامي و غيرنظامي خود، برخي از آنها، از جمله دو بوئينگ 737 را به ايران فرستاد. اين دو هواپيماي بوئينگ، سالها دربخشي از فرودگاه مهرآباد پارك بودند و مدت كوتاهي هم در ناوگان تشريفاتي دولت، مورد استفاده قرار گرفتند اما بعدها بدليل بروز مشكلات فني، در سال 1999 به ايران اير واگذار شدند.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ اسفند ۱۳۹۶ ] [ ۱۱:۰۳:۵۶ ] [ پاوه ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By bigsite :.

درباره وبلاگ

خريد بليط هواپيما ايران اير
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
امکانات وب